پنج شنبه 6 خرداد 1395برچسب:, :: 13:44 ::  نويسنده : مهناز کریم زاده

احتمالا یا شاید ناگزیر، در زندگی لحظه‌ای می رسد که دیگر هیچ چیز خوب نیست، دیگر هیچ چیز مطلوب نیست. این بدحالی گاهی دلیل خارجی دارد، مانند طلاق، ورشکستگی، بیماری شدید یا بدبیاری‌های گوناگون. گاهی هم منشأ آن درونی است و از خویشتن برمی‌خیزد که بسیار بدتر است، چرا که بهانه‌ای برای توجیه آن وجود ندارد. همه چیز در خارج خوب است. موفقیت حاصل است اما در درون احساس شکست باقی مانده و انگار سررشته زندگی از اختیار خارج شده است.

این احساس می‌تواند به شکل یک غم بزرگ، خستگی شدید، تحریک پذیری فزاینده یا بی میلی به زندگی تجلی کند. به قول لئونارد کوهنِ شاعر، احساس می‌کنیم با «شکستی لایزال» روبرو هستیم. احساسی که نمی‌توانیم آن را در درون خود نابود کنیم. احساسی که  ما را می دَرد، خراب می‌کند و زندگی‌مان را قطعه قطعه می‌کند.در این هنگام، وسوسه‌ی بزرگ ایفای نقش قربانی و متهم کردن دیگرانی همچون والدین، فرزندان و حتی حاکمیت بروز می‌کند. به خود می‌گوییم قاعدتا کسی نباید به خودی خود خوشحال یا بدحال شود و در این وضعیت غم انگیز دیگران هم نقشی دارند.

اما با نگاه به درون خودمان می‌توانیم این تصویر را وارونه کنیم. بله ما قربانی هستیم اما قربانی خودمان. می‌توانیم ببینیم که این خودمانیم که دیوارهای زندانمان را ساخته‌ایم و تا چه حد به زندگی خود پشت کرده‌ایم و با نادانیِ خود، درباره آنچه هستیم، مواجه شویم.

در واقع احوال ما به طور اتفاقی تغییر نکرده، همانگونه که طلاق، بیماری شدید یا حوادث ناگوار هم اتفاقی رخ نمی‌دهند. کم کم پی خواهیم برد که جریانی درونی که غالبا ناخودآگاه نیز هست، کشتی زندگی ما را غرق کرده است. عوامل خارجی تنها آن را آشکار می‌کنند. یعنی آنچه را در تاریکی وجود ما خفته است، ظاهر می‌کنند. 

شاید از رخداد چنین وضعی ناراضی باشیم اما می‌توانیم از آنچه در این پرده دری ناگهانی زاده می‌شود، یعنی آگاهی، به عنوان مرحله نخست تلاش برای غلبه بر مشکلات استفاده کنیم.

کتاب قربانی دیگرانیم و جلاد خویش، با بهانه قراردادن یک اسطوره ی مصری به بررسی روانشناسانه احساسِ قربانی بودن می‌پردازد. این کتاب به طور مستقیم شما را مورد خطاب قرار می‌دهد و بر تاریکخانه وجود شما نور می‌افکند. دیدن آنچه در درون خود دارید و آگاهی از  انگیزه‌های ناخودآگاه تان آسان نخواهد بود. اما آنچه از تحمل این رنج زاده می‌شود، زندگی شما را متحول خواهد کرد.

شنبه 1 خرداد 1395برچسب:, :: 11:48 ::  نويسنده : مهناز کریم زاده

معاونت توسعه كتابخانه‌ها و كتابخواني نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور كتاب‌هاي «اعترافات غلامان»، «سوران سرد»، «مرگ از من فرار مي‌كند»، «انتظار عاميانه، عالمانه، عارفانه» و «رفتم بالا انار بود» را در قالب سومين سري از كتاب‌هاي طرح «كتاب‌خوان ماه» ويژه خرداد ۹۵ معرفي كرد.

به گزارش لیزنا، كتاب‌هاي «اعترافات غلامان» نوشته حميدرضا شاه‌آبادي، «سوزان سرد» نوشته جواد افهمي، «مرگ از من فرار مي‌كند» نوشته فرهاد خضري، «انتظار عاميانه، عالمانه، عارفانه» نوشته حجت‌الاسلام والمسلمين پناهيان و «رفتم بالا انار بود» سروده ناصر كشاورز در قالب سومين سري از كتاب‌هاي طرح «كتاب‌خوان ماه» ويژه خرداد ۹۵ از سوي معاونت توسعه كتابخانه‌ها و كتابخواني نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور و در راستاي اجراي منويات مقام معظّم رهبري(دام ظله العالي) در خصوص لزوم معرفي و در اختيار گذاشتن كتاب خوب و سالم براي پرورش فكري جامعه و نيز اقدام عملي در مسير اجراي سياست‌هاي سال ۱۳۹۵ نهاد (سال خواندن) معرفي شدند.

هر ماه چند عنوان كتاب از ميان كتاب‌هاي منتشر شده در سال ۹۴ و ۹۵ در موضوعاتي همچون: سبك زندگي ايراني اسلامي، كتاب‌هاي متناسب با مناسبت‌‎هاي ملي و مذهبي و همچنين عناوين جذاب در حوزه كودك و نوجوان، در موضوعات و مناسبت‌هاي مختلف انتخاب و معرفي مي‌شوند تا ضمن ارتقاي ميزان نرخ مطالعه مفيد، برخي معضلات فرهنگ و اجتماعي نيز در سايه‌ آگاهي‌رساني كتاب‌ها مرتفع شود.

 

گفتني است معرفی و تبلیغ این کتاب‌ها از راه‌های مختلف همچون طرح در نشست‌های کتاب‌خوان،‌کتاب‌خوان مجازی،‌ طرح‌های گرافیکی در فضای مجازی،‌ جلسات نقد و بررسی و... در سراسر کشور انجام می‌شود.

 

خلاصه‌اي از معرفي كتاب‌هاي كتاب‌خوان خرداد‌ماه ۱۳۹۵ به شرح زير است:

 

«اعترافات غلامان» نوشته حميدرضا شاه‌آبادي/ انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان / ۱۲۰ صفحه

این كتاب داستان دوران ولایتعهدی امام رضا(ع) و اعترافات سی غلام ‌سیاه مأمون در مرو است. غلامان آنچه را كه در سال‌های ولایتعهدی امام رضا(ع) بر آنها گذشته، بازگو می‌كنند و خواستار قضاوت خوانندگان مبنی بر این كه آیا برای غلامان هم روز جزایی هست یا نه؟ الماس، از این غلامان به همراه رجاء، ابن ابی‌ضحاك مأموریت می‌یابند كه به مدینه بروند و علی بن موسی(ع) را برای پذیرش ولیعهدی كه در حقیقت تله‌ای برای به شهادت رسانیدن ایشان بود، به مرو بیاورند. آنها غلامانی بودند كه فقط اطاعت می‌كردند. علی‌بن موسی(ع) بعد از پذیرش دعوت مأمون، سر قبر جدشان رسول اكرم(ص) می‌روند‌ و بعد با غلامان راهی مرو می‌شوند، در حالی كه آگاهی داشتند كه این آخرین وداع ایشان با جدشان است، زیرا می‌دانستند كه در غربت به شهادت خواهند رسید.

 

«سوزان سرد» نوشته جواد افهمي / انتشارات سوره‌مهر / ۴۶۷ صفحه

«سوران سرد» قصه جنگ است، اما بیش و پیش از آن که به جنگ عراق با ایران بپردازد، تصویر دو جنگ دیگر را پیش روی مخاطب می‌گشاید؛ جنگ انسان با طبیعت و جنگ انسان با تمناهای نفس. افهمی در این رمان، چنان سرما و زمستان کُشنده منطقه سوران را با استادی ترسیم می کند که مخاطب این سرما را تا مغز استخوان خود احساس می‌کند. از سوی دیگر هم به ترس‌ها و تردیدهای آدمیانی می‌پردازد که در برابر خواهش نفس و تعلقات دنیوی قرار گرفته‌اند.

با این همه، رمان «سوران سرد» در ستایش ایمان و اراده است؛ ایمان و اراده سربازان و نظامیانی که در برابر این طبیعت بی‌رحم و خشن سر خم نمی‌کنند و به نفسانیات خود لگام می‌زنند. افهمی اما همه اینها را بدون افتادن به دام شعار و کلی‌گویی روایت کرده است؛ چراکه با پرداختی بسیار دقیق و جزئی‌نگر، نقشه سوران را در ذهن مخاطب ترسیم می‌کند و بعد به کناری می‌ایستد تا خواننده خود به قضاوت در باب این نبرد نفسگیر بین خیر و شر بنشیند. به تعبیر دیگر، ماجراهایی که در داستان «سوران سرد» اتفاق می‏‌افتد، بکر و دارای سوژه‌ای تازه است. نگاه نویسنده جانبدارانه نیست و همين رويكرد همدلی و همدردی خواننده را نيز برمی‌انگیزد.

 

«مرگ از من فرار مي‌كند» نوشته فرهاد خضري / انتشارات روايت فتح /  ۲۹۶ صفحه

«مرگ از من فرار می کند» داستان‌هایی شنیدنی از عارف بی‌نظیر جبهه‌هاست. داستان‌هایی از روزهایی که «مصطفی چمران» در آمریکا درس می‌خواند، از روزهایی که در لبنان می‌جنگید، از روزهایی که در دهلاویه و سوسنگرد مسئول عملیات چریکی شده بود.

نامه‌های خواندنی مصطفی به خدا، داستان زندگی عاشقانه‌ی او با همسرش، روایت شجاعت‌ها و کرامات مصطفی از زبان همسر او، همرزمان و دوستانش در این کتاب آمده است.

سیر دلتنگی‌های چمران در آمریکا و فعالیت‌های اثر بخش او در کنار امام موسی صدر و دلگرمی‌های او در جبهه‌های جنوب، عاشقانه‌های او با خدا و شخصیت علمی او چنان در کنار هم زیبا نشسته است که از شخصیت او، شخصیتی ناب و کم‌نظیر ساخته است.

این کتاب دربردارنده‌ی دو سفر است: سفر اول زندگی چمران را در آمریکا و لبنان به تصویر کشیده است و سفر دوم داستان رزم چمران در جبهه‌های ایران است. این کتاب مجموعه‌ای از خاطرات و توصیفات اطرافیان چمران از اوست.

 

«انتظار عاميانه، عالمانه، عارفانه» نوشته حجت‌الاسلام والمسلمين پناهيان / انتشارات بيان معنوي/ ۴۲۰ صفحه

کتاب‌های ارزشمند و فراوانی در باب مهدویت و انتظار نگاشته شده است، اما تجزیه و تحلیل سازنده‌ترین مفهوم در زمینه مهدویت، که همان انتظار فرج است کمتر مورد گفتگوی عالمانه قرار گرفته است.

نویسنده در این کتاب با توجه توامان به مفهوم انتظار در شبکه‌ی معارف دینی و مباحث انسان شناسانه، مباحثی استدلالی و کاربردی بر پایه ی معارف اهل بیت(ع) ارائه داده است.در عصری که توجه به مفهوم کلیدی انتظار بیش از هر زمانی فراگیر شده و علاقه‌مندی قشر دانشجو برای گفتگوی عالمانه از معارف مهدوی مشهود است، کتاب حاضر که بخش مهمی از معارف و مفاهیم عمیق انتظار به زبانی شیوا و در عین تحلیلی بیان کرده است، می‌تواند به عنوان یک متن درسی برای دانشگاه‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

 

«رفتم بالا انار بود» سروده ناصر كشاورز / نشر چکه / ۲۴ صفحه

شعر به کودکان کمک می‌کند که دنیای ناشناخته را کشف کنند. شعر به کودکان امکان می‌دهد که تخیل خود را در فضای بی ‌کران رها کنند. شعر به کودکان توانایی ساختن دنیا های تازه را می‌دهد.

این مجموعه از شعرهای ناصر کشاورز، شاعر صمیمی کودکان ایران، سرشار از بازیگوشی کودکانه است.این شعرها هم به کودکان لذت می‌دهد و هم ذهن آنان را به دنیاهای نو باز می‌کند.

یک شنبه 2 اسفند 1394برچسب:, :: 14:40 ::  نويسنده : مهناز کریم زاده

«بر باد رفته» درام رمانتیک نوشته مارگارت میچل خیلی بیشتر از یک داستان عامه پسند است. کتاب نوشته مهمی درباره جنگ های داخلی آمریکا و خصوصیات مردم در آن سال هاست که شاید از طرف منتقدان ادبی این سال ها به اندازه مردم عادی تحویل گرفته نشده باشد.

داستان در ایالت جورجیا اتفاق می افتد و زندگی دختری به نام اسکارلت اوهارا را تعریف می کند که در هنگامه جنگ و سنت های جنوبی، زندگی کملا متفاوتی با اطرافیانش را در پیش می گیرد.

کتاب برنده جایزه پولیتزر شد و فیلمی که به همین نام از روی آن ساخته شد یکی از بهترین آثار سینماست که موفق به دریافت جایزه اسکار هم شد. 33 میلیون نسخه از این کتاب در 50 سال اخیر فروخته شده است. فیلم «بر باد رفته» هم یکی از پرفروش ترین آثار تاریخ سینماست.

دو شنبه 26 بهمن 1394برچسب:, :: 8:42 ::  نويسنده : مهناز کریم زاده
 
 
کتاب «انسان و کیهان در ایران باستان» نوشته «فیلیپ ژینیو» با ترجمه لیندا گودرزی

بخشی از مسایل فکری کتاب‌های دوران پهلوی هنوز هم محققان را با دشواری‌های متعدد مواجه می‌کنند. یکی از دلایل این دشواری‌ها، تاثیر فلسفه و پزشکی یونانی و سعی علمای زردشتی در جمع و تلفیق آن‌ها با عقاید پیشین است اما بعضی مسایل مهم دیگر در کیهان‌شناخت و انسان‌شناخت و عرفان زردشتی هم وجود دارد که شناخت کل دین وابسته به شناخت آن‌هاست و هنوز هم در فهم آن‌ها اشکالاتی است. تحقیقات سالیان دراز فیلیپ ژینیو، ایران‌شناس بزرگ فرانسوی که نمونه‌هایی از آن کتاب «انسان و کیهان در ایران باستان» آمده، جست‌وجوی پاسخ‌هایی برای چنین پرسش‌هایی است.

این کتاب شامل «مجموعه سخنرانی‌های راتانبای کاتراک» نویسنده است که سال ۱۹۹۶ در دانشگاه آکسفورد ایراد شد. موضوعی که برای این سخنرانی‌ها انتخاب شد، انسان‌شناسی کهن ایرانیان است؛ همان تصوری که انسان آن دوره از خود و وضع جسمانی و روحی‌اش و نسبت خویش با جهان داشته است.

البته این مبحثی بسیار گسترده است که پیش از این چندین محقق به آن پرداخته‌اند اما فیلیپ ژینیو امیدوار است تا با کمک منابع فراوان سریانی که تاکنون توجه لازم به آن‌ها نشده است، در مطالعه تطبیقی با منابع پهلوی نتایج تازه‌ای فراهم شود.

مخاطبان در شش فصل اصلی این کتاب با عناوینی مانند «سه روح نامیرا و وجوه دیگر وجود انسان»، «تن، کالبدشناسی، وظایف الاعضا و پزشکی»، «عناصر کیهان و نظریه عالم صغیر»، «انسان در برابر عالم غیب؛ آیین شمنی در ایران»، «آیین شمنی و جادوگری» و «مساله گروش به دین و هویت زردشتی» آشنا می‌شوند.

کتاب «انسان و کیهان در ایران باستان» نوشته فیلیپ ژینیو با ترجمه لیندا گودرزی با شمارگان ۷۰۰ نسخه، در ۲۰۸ صفحه به بهای ۱۲۵ هزار ریال از سوی نشر ماهی روانه بازار نشر شده است.

چهار شنبه 21 بهمن 1394برچسب:, :: 12:39 ::  نويسنده : مهناز کریم زاده

بارون روندو قهرمان قصه از سنت‌های کهنه و قیدهای بی چون و چرای اجتماعی می‌گریزد و شیوه‌ای از زیستن را برای خود بر می‌گزیند که کوچک‌ترین همانندی با دیگر مردم ندارد. زمین سفت و آشنای زیر پا را رها می‌کند و به زندگی در راه پیچاپیچ و لرزان بالای درختان می‌رود. یعنی می‌توان گفت که دنیای دیگری را جایگاه خود می‌کند. اما نه این‌که در برج عاج بنشیند. فاصله گرفتنش از زمین برای دوری جستن از مردم نیست. برعکس؛ پنداری درجستجوی میدان دید گسترده‌تری به میان شاخ و برگ درختان می‌رود تا همه چیز را بهتر و بیشتر ببیند، تا بهتر بتواند به آنچه برایش شورش کرده است، عمل کند.

ایتالو کالوینو از سرشناس‌ترین چهره‌های ادبیات معاصر ایتالیاست و به خاطر شیوه‌ی خاص خودش، جایگاه ویژه‌ای در میان رمان نویسان اروپایی دارد. شیوه‌ای  که تخیل نیرومند، طنز ظریف و توجه نزدیک به واقعیت و تاریخ را در هم می‌آمیزد. در آثار او که آکنده از تمثیل و استعاره است، نگرش موشکافانه به واقعیت و طنز و افسانه‌پردازی و تخیل شاعرانه همه به یک اندازه جا دارند. بارون درخت نشین، معروفترین اثر و بهترین نمونه کار اوست. 

شادروان مهدی سحابی، به شیوایی تمام این اثر ارزشمند و خواندنی را ترجمه کرده است و انتشارات نگاه آن را منتشر نموده است.

چهار شنبه 14 بهمن 1394برچسب:, :: 9:47 ::  نويسنده : مهناز کریم زاده

همزمان با فرارسیدن ایام‌الله دهه مبارک فجر، اداره کل امور فرهنگی نهاد پوستر معرفی کتاب‌هایی با مضامین انقلاب اسلامی و امام‌خمینی(ره) را با عنوان «مقطع رهایی» منتشر کرد.

به گزارش روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، اداره کل امور فرهنگی نهاد همزمان با فرارسیدن ایام‌الله دهه مبارک فجر و به پاسِ گرامیداشت سی ‌و‌ هفتمین سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و در راستای بازشناسی وقایع، شخصیت‌ها و جریانات مهم و مؤثر در شکل‌گیری این مهم و با هدف معرفی بهترین کتاب‌های حوزه انقلاب شکوهمند اسلامی به ملت سرافراز و انقلابی، با انتشار پوستری در قالب طرح «این چند کتاب»، با عنوان «مقطع رهایی»، هشت عنوان کتاب مرتبط با این موضوع را منتشر کرده است که علاقه‌مندان می توانند با مراجعه به کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور این کتاب‌ها را امانت گرفته و مطالعه کنند.

«غرور و سقوط» نوشته آنتونی پارسونز و ترجمه محمدصادق حسینی عسکرانی/ مرکز اسـناد انقلاب اسـلامی/ 260 صفحه

کتاب غرور و سقوط در هفت فصل تدوین شده که نگارنده در آن‌ها به بیان چگونگی مأموریتش در ایران و تشریح اتفاق‌هایی که در سال‌های 1974تا 1975 در تبیین ماهیت رژیم شاه موجود است پرداخته است و حوادثی که در سال‌های 1976تا 1979 به وقوع پیوسته است را بیان می‌دارد و به توصیف واقعه تغییر رژیم ستم‌شاهی به انقلاب اسلامی به‌صورت جامع و تحلیلی می‌پردازد.

«راه مستقیم انقلاب» تدوین: علی‌اکبر عبدالاحدی‌مقدم/ موسسه فرهنگی ولاء منتظر(عج)/ دو جلد

این کتاب تقسیم‌بندی منطقی و تدوینی جذاب از اندیشه انقلاب اسلامی است. مبانی اندیشه و اهداف نهضت اسلامی از دیدگاه امام‌خمینی(قدّس سره) و مقام معظّم رهبری در دو جلد بیان شده است. فرآیند پنجگانه تحقیق حاضر عبارت‌اند از: در این کتاب مفاهیم و ماهیت، اصول، مبانی و عوامل پیروزی انقلاب اسلامی، اهداف، دستاوردها و بایسته‌های آن، مواضع و آسیب‌های نظام اسلامی بررسی می‌شود و به زمینه‌های شکل‌گیری دنیای اسلامی، وظایف جمهوری اسلامی ایران برای تحقق دنیای اسلامی و موانع تحقق دنیای اسلامی نیز می‌پردازد.

«مجموعه قصه‌های انقلاب برای بچه‌ها و نوجوانان» نوشته نادر ابراهیمی/ سوره مهر/ پنج جـلد/ 160 صفحه

این مجموعه پنج‌جلدی با این عناوین است: «پدر چرا توی خانه مانده است؟»، «جای او خالی»، «نیروی هوایی»، «سحرگاهان همافران اعدام می‌شوند» و «برادرت را صدا کن». این کتاب که داستان‌های کوتاه و جذاب مصور دوران مبارزه علیه رژیم ستم‌شاهی پهلوی و پیروزی انقلاب اسلامی را نمایش می‌دهد، در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی و در خلال مبارزات مردم علیه رژیم شاه نوشته و نخستین بار در سال 57 منتشر شد.

«آیین انقلاب اسلامی» گزیده‌هایی از اندیشه‌ها و آرای امام‌خمینی(قدّس سره) /مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام‌خمینی(قدس سره)/ عروج/ دو جلد/ 646 صفحه

دسترسی سریع و آسان به اندیشه‌های امام‌خمینی(قدّس سره) با این مجموعه امکان‌پذیر است. در دفتر نهم مجموعه تبیان، آیین انقلاب اسلامی بر اساس گزیده اندیشه‌ها و آرای امام‌خمینی(قدّس سره) جمع‌آوری شده و ترتیب مطالب کتاب از مباحث اعتقادی و جهان‌بینی آغاز می‌شود. سپس اوضاع ایران پیش از انقلاب اسلامی را از نگاه امام مرور و به نظام مطلوب ایشان برای جامعه و امت اسلامی و مقوله‌های سیاسی و اجتماعی و فرهنگی مرتبط با آن می‌پردازد.

«نهضت امام‌خمینی(قدّس سره)» نوشته حمید روحانی/ عروج/ چهار جــلد

نگارش تاریخ نهضت امام‌خمینی(قدّس سره) با ارائه شواهد و اسناد و مدارک، و ارائه جزئیات نهضت برای درک صحیح از ماهیت و حقیقت انقلاب اسلامی توسط خوانندگان، مورد نظر این کتاب است. از اهداف و انگیزه‌های نگارنده در تدوین کتاب، روشن کردن این نکته بوده است که طرح و بحث حکومت اسلامی در ایران، زمینه‌ای دیرینه و درازمدت داشته و این گونه نبوده که تنها در سال 1356 یکباره بر سر زبان‌ها افتاده باشد.
شنبه 19 دی 1394برچسب:, :: 9:5 ::  نويسنده : مهناز کریم زاده

 

گیتی از کجا پیدا شد؟
پیش از آن چه بود؟
آینده چه پیش خواهد آورد؟
و سرانجام چرا به جای هیچ، چیزی هست؟

لارنس کراوس فیزیکدان آمریکایی، در کتاب گیتی از هیچ دست به تشریح پیشرفت‌های علمیِ انقلابیِ نوینی می‌زند که اساسی‌ترین پرسشهای فلسفی را به سوی خود جلب می‌کند. به عنوان یکی از چند دانشمند برجسته‌ای که در عرصه ترویج و عمومی سازی علم فعالیت می‌کنند، کراوس نشان می‌دهد که علم مدرن دارد به پاسخ این پرسش نزدیک می‌شود که چرا به جای هیچ چیزی هست، آن هم با نتایجی شگفت انگیز و افسون کننده. مشاهداتی تجربی که به گونه‌ای وصف ناپذیر زیبایند و نظریه‌هایی نوین که آدم را مبهوت می‌کنند، با زبانی ساده در گیتی از هیچ بیان شده‌اند؛ و به ما نشان می‌دهند که نه تنها چیزی می‌تواند از هیچ سربرآورد، که همواره چیزی از هیچ سر بر خواهد آورد.

در نوشتن این کتاب، کراوس از سخنرانی پربازدیدش، درباره پیامدهای انبساط جهان، که برای بنیاد RDF در سال ۲۰۰۹ انجام داده بود، استفاده کرده‌ است. دیدن این سخنرانی پیش از مطالعه کتاب بسیار راهگشا خواهد بود. این سخنرانی در شبکه یوتیوب با عنوان جهانی از هیچ و با زیرنویس فارسی منتشر شده است. 

"در سالیان اخیر ردیفی از دیدگاه‌های درخشان و کشفیات خیره‌کننده جهان را تکان داده‌اند، و لارنس کراوس در قلب آن‌ها حضور داشته است. با بهره‌گیری از خصلت خلاقانه‌اش، و با استفاده از ابزارهای زیرکانه‌ی بسیار، او این داستان شگرف را به گونه‌ای خیره کننده آسان کرده است. فراز آن، پاسخ علمی قاطعی است به این پرسش هستی‌شناسانه‌ی بزرگ : چرا به جای هیچ، چیزی هست؟"

چهار شنبه 4 آذر 1394برچسب:, :: 11:2 ::  نويسنده : مهناز کریم زاده

«درد شدید زیبایی»

«درد شدید زیبایی» سومین مجموعه شعر زری شاه‌حسینی، شاعر و معلم شهرستان برازجان، از سوی موسسه انتشاراتی بوتیمار روانه کتابفروشی‌ها شد.

«آخرین بار»، «شعر بعد از مرگ»، «انگشت‌های ریخته»، «بدون بی حسی موضعی»، «برازجون»، «دره گریه»، «نقطه عطف»، «با من حرف بزن»، «محدوده مذکر»، «خوشبختی اضافی»، «دولفین تپل» و «این همه فرهنگ» نام برخی عناوین شعرهای مندرج در این کتاب است.

«درد شدید زیبایی» سروده زری شاه‌حسینی با شمارگان هزار نسخه، 47 صفحه و بهای دو هزار و 900 تومان از سوی موسسه انتشاراتی بوتیمار روانه کتابفروشی‌ها شده است.

چهار شنبه 13 آبان 1394برچسب:, :: 11:39 ::  نويسنده : مهناز کریم زاده

کیمیاگر (نوشته پائولو کوئیلو)

«کیمیاگر» سال 1987 منتشر شد و پرفروش ترین کتاب برزیلی در تاریخ این کشور شد. 65 میلیون نسخه از این کتاب بعد از انتشار به فروش رفت و آن را تبدیل به یکی از پرفروش ترین کتاب های تاریخ کرد.

«کیمیاگر» به 67 زبان زنده دنیا ترجمه شد و نامش در کتاب رکوردهای گینس برای بیشترین تعداد ترجمه از کتاب یک نویسنده زنده ثبت شد.

نام کوئیلو نه فقط به عنوان یکی از نویسندگانی که آثار پرفروشی دارد، بلکه به عنوان یکی از موثرترین نویسندگان معاصر در دنیا مطرح است.

همزمان با فرارسیدن ماه محرم و نزدیک شدن به ایام سوگواری تاسوعا و عاشورای حسینی، اداره کل امور فرهنگی نهاد پوستر معرفی کتاب‌هایی با مضامین عاشورایی را منتشر کرد.

به گزارش روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، اداره کل امور فرهنگی نهاد همزمان با فرا رسیدن ماه محرم و نزدیک شدن به ایام سوگواری تاسوعا و عاشورای حسینی با انتشار پوستری در قالب طرح «این چند کتاب» دوازده عنوان کتاب مرتبط با این ایام را منتشر کرده است که علاقه‌مندان می توانند با مراجعه به کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور این کتاب‌ها را امانت گرفته و مطالعه کنند.

شماس شامی/ نوشته مجید قیصری/ انتشارات افق/ 159 صفحه


داستان اجازه ندارد تاریخ را تحریف کند، اما این امکان و ظرفیت را داراست که تاریخ را از زاویه‌ای نو به روایت بنشیند، گویی که آن را باز می‌آفریند. این کتاب نگاهی متفاوت به واقعه عاشوراست. شمّاس کلمه سریانی به معنای خادم کلیسا است و این داستان، ماجرای محققی سوری است که برحسب اتفاق کتابی قدیمی را در شهر حلب به دست می‌آورد. متن اصلی گزارشی که محقق سوری آن را یافته به زبان لاتین است که شخصی به نام یولیوس آن را نوشته است و در این گزارشِ مفصل به حوادث بعد از واقعه کربلا می‌پردازد. نویسنده گزارش محافظ یا خادم مخصوصِ‌ عالی‌جناب جالوت،‌ نماینده وقت امپراتور روم بوده است. در بخشی از گزارش، حوادث مربوط به دربار بنی‌امیه و شهر شام در سال 61 هجری قمری مطابق 682 میلادی، بیان شده است. اگر خواننده تا انتها با داستان همراه شود متوجه می‌شود که داستان به صورتی معما‌گونه پیش می‌رود؛ این رمان به موضوع جابه‌جایی سفیران روم در شام می‌پردازد و اطلاعات پراکنده‌ای که در منابع تاریخی وجود دارد در آن جمع شده است و نویسنده با استفاده از شخصیت روایت‌گر شمّاس سعی کرده آن‌ها را همانند نخ تسبیح به یکدیگر متصل کند نویسنده بارها درباره این کتاب تأکید کرده است که «شمّاس شامی» رمان است نه تاریخ.

تشنه‌لبان/ نوشته حمید گروگان/ انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان/ 320 صفحه


کتاب حاضر در واقع از کتاب‌های «مقتل» وی‍ژه‌ نوجوانان و مخاطبان عمومی به‌شمار می‌رود و در آن، وقایع کربلا و حماسه‌آفرینان عاشورا با ذکر نام و شیوه شهادت و شرح مطالب بیان شده است. همچنین شعرهایی متناسب با هر مطلب از شاعران مختلف نظیر حافظ انتخاب شده است. قالب، تصویرگری و جنس کاغذ کتاب، این مجموعه را از کتاب‌های موجود در این زمینه متمایز ساخته است؛ تصویرگری و صفحه‌آرایی چشمگیرِ این کتابِ منحصر به فرد، به گونه‌ای است که نمونه‌ای زیبا و به یاد ماندنی از هنر گرافیک و تصویرسازی را به نمایش گذاشته است. تصویرگری کتاب تشنه‌لبان را هاجر سلیمی‌نمین و طراحی گرافیکی آن را کوروش پارسانژاد بر عهده داشته‌اند.

نویسنده با رجوع به معتبرترین منابع تاریخی عاشورا، حوادث این روز بزرگ را آنچنان با دقت و جز‌ به ‌جز روایت کرده ‌که خواننده خود را در گرماگرم نبرد اصحاب سالار شهیدان علیه‌السلام با سپاه کفر می‌یابد و از مشاهده دلاوری‌های شهیدان کربلا به وجد آمده و بر مصیبت وارد شده به خاندان گرامی ‌پیامبرصلی‌الله علیه و آله اشک می‌ریزد. مقتل بلند عاشورایی تشنه‌لبان پاسخی به نیاز جامعه، به ویژه نوجوانان برای خواندن یک اثر مناسب مذهبی است. در نگارش این کتاب، بیش از 30 منبع استفاده شده است و تا‌جایی‌که به منابع و مآخذ دسترسی داشته‌اند، تلاش شده به معرفی آن گروه از اصحاب عاشورا پرداخته شود که از آنان، یافته‌هایی روشن، مستند و تقریباً خالی از ابهام در دست است. در انتهای کتاب نیز نَسَب‌نامه امام حسین علیه السلام ذکر شده است.

10 قصه عاشورایی برای بچه‌ها/ نوشته فریبا کلهر/ انتشارات قدیانی/ 127 صفحه


در این کتاب ده شخصیت تأثیرگذار در واقعه عاشورا، به عنوان محور این قصه‌ها انتخاب شده و برای مخاطبان کودک در گروه سنی «ج» با زبان ساده و ملموس و تصویرگری جذاب روایت شده است. در این قصه‌ها هیچ‌کدام از شخصیت‌ها نام حقیقی ندارند؛ هر شخصیت به صفتی معروف است که با همان صفت معرفی می‌شود. برای نمونه در این داستان‌ها منظور از مرد آزاد، امام حسین علیه‌السلام و منظور از مرد پارسا، امام سجاد علیه‌اسلام است. این فرم روایت داستان‌ها برای مخاطب کودک و نوجوان بدیع و جذاب است. این کتاب برگزیده پانزدهمین جشنواره کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است.

«مسلم»، «حبیب»، «حر»، «زهیر»، «حضرت قاسم علیه‌السلام »، «حضرت علی‌اصغر علیه‌السلام »، «حضرت علی‌اکبر علیه‌السلام »، «حضرت زینب سلام الله علیها»، «حضرت ابوالفضل علیه‌السلام » و «حضرت علی بن الحسین علیه‌السلام » قهرمانانی هستند که قصة آنان در این کتاب به زبانی زیبا و کودک‌پسند روایت شده است. در بخش پایانی هر داستان خلاصه‌ای از قصه با عنوان «قصه‌ای که خواندی...» آمده که به‌گونه‌ای مکمل داستان است.

ضیافت بلا: مقامات سلوکی در زیارت عاشورا/ نوشته سید محمدمهدی میرباقری/ انتشارات تمدن نوین/233 صفحه


کتاب«ضیافت بلا» در دو فصل با عنوان‌های «سیر و سلوک متعارف» و«مقالات سلوکی از زیارت عاشورا» تنظیم شده و مباحثی مانند «عزم و تصمیم انتخاب معبود»، «محاسبه»، «توبه» و «رجوع الی‌الله»، «سلام به ولی خدا» و «علت عقب ماندن افراد مختلف از قافله عاشورا» را بررسی کرده ‌است.

اثر حاضر، تنظیم متن سخنرانی حجت‌الاسلام  محمدمهدی میرباقری درباره مقایسه ارکان و مراحل سیر و سلوک متعارف و سیر و سلوک با بلای معصومین(ع) است که در سال 1377 ارائه شد.

به نظر نویسنده کتاب «هدف از خلقت چیزی جز قرب و لقاء حضرت حق نیست، لذا شناخت راه وصول به این هدف بزرگ برای رسیدن به آن بسیار مهم و ضرورری است و برای رسیدن به این راه دو نوع مسیر پیش‌بینی و پیشنهاد شده است، راه نخست، راه بزرگان و علمای اخلاق و برخی کتاب‌های معرفت به استناد آیات و روایت است و راه دوم سلوک با شفاعت اولیای خدا و بلای آن‌هاست. اگر راه نخست را همچون عبادت در ایام عادی سال فرض کنیم، راه دوم به منزله شب قدر است و راهی کوتاه‌تر برای رسیدن به لقای پروردگار است، که دعاهایی مانند زیارت عاشورا این راه را هموارتر می‌کنند.»

این کتاب، تلاش دارد با نگاهی جدید به زیارت عاشورا، این دعا را راهی برای رسیدن به سلوک الی‌الله و نزدیک شدن به امامان معصوم(ع) معرفی کند.

جامه‌دران/ سروده سعید بیابانکی/ انتشارات فصل پنجم/ 77 صفحه 


این کتاب شامل ۳5 قطعه از اشعار سعید بیابانکی است که بیشتر آن‌ها در قالب غزل است، اما ۲ مثنوی و ۳ چهارپاره نیز در میان آن‌ها وجود دارد. اشعار سعید بیابانکی با موضوعات مذهبی از جمله انتظار، مدح و منقبت معصومین (علیهم‌السلام) که پیش از این به صورت پراکنده در کتاب‌های «نیمی از خورشید»، «نه ترنجی نه اناری»، «سنگچین» و نیز در مطبوعات و دنیای مجازی منتشر شده بوده، در کتاب «جامه‌دران» گردآوری شده است. از عناوین این مجموعه شعر، می‌توان به «درنگ»، «علی»، «خوشه پروین»، «دو بیت اشک»، «زیارت»، «کوه»، «اسب‌های بی‌رکاب»، «نیمی از خورشید»، «عصر عاشورا»، «سپیدار»، «مشرق فردا»، «ای گنج نوشدارو» و... اشاره کرد.

قطعه‌ای از اشعار این مجموعه با عنوان «عصر عاشورا»:
لبانمان همه خشک‌اند و چشم‌ها چه ترند/ درون سینه من شعرها چه شعله‌ورند/ نیامد آن سبویی عطش بنوشدمان/ هزار سال‌ها گذشته است و چشم‌ها به درند/ چه رفته بر سر آن دست‌های آب‌آور/ که خیمه‌های عطش سوز تشنه خبرند/ کجایی‌اند مگر این سران سرگردان؟/ که از تمام شهیدانِ روزگار سرند...

سلوک عاشورایی (دوره ده‌جلدی)/ نوشته حاج آقا مجتبی تهرانی/ مؤسسة فرهنگی و پژوهشی مصابیح‌الهدی


عالم عامل ربانی و مرجع بزرگوار، حضرت آیت‌الله حاج آقا مجتبی تهرانی در ایام محرم و صفر دهه نود، در جلسات اخلاق و معارف اسلامی خود به بررسی ابعاد گوناگون حرکت و قیام امام حسین(علیه‌السلام) پرداخته‌اند که متن این مباحث با عنوان «سلوک عاشورایی» منتشر شده است. مهم‌ترین ویژگی بی‌نظیر این مجموعه این است که به بهترین روش نشان می‌دهد که چگونه امام حسین(علیه‌السلام) با نهضت خود دین جدشان را زنده نگه‌داشته‌اند. منازل دهگانة این مجموعه عبارت‌اند از: تعاون و همیاری؛ امر به معروف و نهی از منکر؛ هجرت و مهاجرت؛ دین و دین‌داری؛ استقامت و پایداری؛ حق و باطل؛ عزّت و ذلّت؛ غیرت دینی؛ بینش و نگرش؛ شرح خطبه منا.

در فرازی از جلد اول حاج آقا مجتبی می‌گوید: «یک وقت است که در دریا افتاده‌ای و خودت به چیزی متمسک می‌شوی و بیرون می‌آیی، اما یک وقت است که کسی دستت را می‌گیرد و بیرون می‌کشد، این قایق نجات است... یعنی نمی‌گوید دستت را به من بده بلکه خودش دست غریق را می‌گیرد و از ورطه هلاکت بیرون می‌کشد و حسین(علیه‌السلام) کشتی نجات است.

گزارشی مستند از حوادث بعد از کربلا/ نوشته محمد محمدیان/ انتشارات امیر کبیر/160 صفحه


در این کتاب حوادث بعد از شهادت امام حسین (علیه‌السلام) تا ورود کاروان اسیران به کوفه و سپس شام و بازگشت آن‌ها به کربلا و پس از آن به مدینه در چهل بخش روایت می‌شود. سعى و تلاش در این مجموعه بر این بوده است که مطالب ارائه شده مستند به کلام معصومین(علیهم‌السلام) و یا افراد موثق و مورد اعتماد باشد و از کتاب‌هاى تاریخى معتبر که نزد اهل فن پذیرفته هستند، استفاده شود و در‌ عین‌حال از نقل مطالبى که با محکمات و اصول اساسى مکتب اهل بیت(علیهم‌السلام) منافات دارد، اجتناب شده است. نگاه اصلى در این کتاب نگاه اثباتى بوده است، بدین معنا که تلاش شده، نقل‏هاى معتبر و مستند از حادثه عاشورا که در میان آثار روایى و تاریخى ما وجود دارد ارائه شود، اما نگاه سلبى و بیان موارد غلط و غیر‌واقعى و دست گذاشتن بر موارد تحریف شده در آن نیامده است. اهتمام ویژه نویسنده بر استفاده از صحیح‌ترین و قطعی‌ترین و بی‌خدشه‌ترین نقل‌ها و روایات تاریخی مهم‌ترین وجه تمایز کتاب با آثار مشابه است.


با کاروان حسینی (دوره دو جلدی)/ نوشته علی شاوی - محمد جعفر طبسی - عبدالحسین بینش/ انتشارات زمزم هدایت


نویسندگان این اثر ارزشمند، در این پی‏جویی تاریخی، درباره دوران امامت امام حسین(علیه‌السلام) و پس از آن تا هنگام بازگشت کاروان حسینی به مدینه به رهبری امام سجاد(علیه‌السلام) مطالعه‏ای تحلیلی و انتقادی انجام داده و کوشیده‏اند تا جنبه‏های ناشناخته و پنهان و نیز نکات ارزشمندی که تاکنون، چنان‌که باید، به آن پرداخته نشده و نیز حقایقی که در پس پرده‏های دروغ پنهان مانده و یا دروغ‏هایی که لباس حقیقت پوشیده‏اند را آشکار سازند و برای تحقق این مهم نگاهی تحلیلی و در نوع خود بدیع، کم‌نظیر، عمیق و مستند به تاریخ اسلام دارند، تحلیلی که از زمان شکل‌گیری جبهه نفاق در مکه همزمان با دعوت علنی رسول مکرم(صلی‌الله‌علیه)، تا زمان ظهور منتقم خون حسین(علیه‌السلام) را در نظر دارد.

فراموشان؛ داستانی از واقعه کربلا/ نوشته داوود غفارزادگان/ انتشارات قدیانی/ 96 صفحه


کتاب «فراموشان» در بردارنده شش روایت با عناوینی نظیر «روایت همسر زهیر بن قین»، «روایت یکی از سربازان حُر بن یزید ریاحی»، «روایت غلام عبیدالله بن زیاد» و... است. اگرچه روایت کتاب سرانجام همان حادثة عظیم کربلا را بازنمایی می‌کند و همه آن‌ها از همان واقعه کربلا سخن می‌گویند، ولی از زاویه و نظر خود و نه همچون مقاتل از زبان یک راوی دانای کل. این رویکرد، علاوه ‎بر جان‌بخشی به شخصیت‌های فراموش‌شده تاریخ، به معنای نگاه به واقعه عاشورا از زاویه‌ای تاکنون دیده نشده است. جزئیات و ظرایفی از آن نقل شده که تاکنون برای مخاطب نوجوان ناشناس بوده است؛ بدین‌ترتیب، نویسنده توانسته به عنوان فرعی کتاب خود یعنی «داستانی از واقعه کربلا» دست یابد؛ بدین معنا که هم از عناصر روایی داستان بهره جوید و هم واقعه کربلا را بیان کند. این نقل‌های متفاوت از زبان‌ اشخاص مختلف با نسبت‌های متفاوت با شهدای کربلا احساساتی متفاوت را به خواننده منتقل می‌کنند که کمتر در مقتل‌خوانی‌های مرسوم با آن مواجه شده‌ و این از مهم‌ترین ویژگی‌های این کتاب است.

حماسه و عرفان/ نوشته  آیت‌الله جوادی آملی/ مرکز نشر اسراء/ 421 صفحه


در این کتاب، اصول و بنیان‌هایی از دو فضیلت انسانی «حماسه» و «عرفان»، شناسایی شده تا با تبیین جایگاه هر یک، زنگارهای باطلی که موجب دور نگهداشتن یکی از دیگری است زدوده شود چرا که اتحاد و ائتلاف این دو، مکمل یکدیگر است و معرفتی که با حماسه و خروش ضد مظاهر طاغوت و دشمنان راه حق همراه نباشد هرگز راه به جایی نخواهد برد. همچنان‌که حماسه و دشمن‌ستیزی بدون معرفت و شناخت نیز نه تنها نمی‌تواند سلحشور میدان رزم را به اوج قله سعادت رهنمون باشد بلکه به گواه تاریخ، چه‌بسا وی را به حضیض شقاوت نیز سوق دهد.

این کتاب در سه بخش سامان یافته است که بخش نخستینِ آن هماهنگی آیین اسلام با فطرت نام دارد، در بخش دوم با عنوان فضیلتِ حماسه و عرفان، به موضوعاتی مانند معنای حماسه، معنای عرفان، فرق عارف با دیگران در عبادات، جمع بین حماسه و عرفان و... می‌پردازد و سِرّ هماهنگی عرفان و حماسه را بیان می‌دارد.

بخش پایانی کتاب با عنوان عارفان حماسه‌ساز و حماسه‌سازان عارف، شامل پنج فصل است که عبارت‌اند از: امیر عارفان و سرآمد حماسه‌سازان؛ سید مظلومان و پیشاهنگ شهیدان؛ مظاهر عرفان در حادثة عاشورا؛ جلوه‌های حماسی عاشورا؛ سید ساجدان و زینت عابدان.

حسین بن علی(علیه‌السلام)، امام شهدا/ نوشته مرضیه محمدزاده/ انتشارات مجتمع فرهنگی عاشورا/ 856 صفحه


این کتاب دارای چهار فصل است که در هریک، به زندگانی و نهضت امام حسین(علیه‌السلام) در ادوار تولد تا امامت، امامت تا شهادت و پس از شهادت ایشان اشاره شده است و در‌نهایت در فصل چهارم به تبیین مواریث علمی و احادیث و روایات رسیده از امام(علیه‌السلام) پرداخته است. مطالب و درون‌مایه کتاب مستند و با بهره‌گیری از منابع اصیل و درجه اول و همچنین منابع دوران معاصر در حوزه زندگانی و نهضت حسینی نگاشته شده است. نثر کتاب روان، رسا و امروزین است و نکات آموزنده و تحلیلی در کنار روایات تاریخی آمده است. همچنین زندگی و شخصیت امام حسین(علیه‌السلام) و فلسفه قیام و پیام عاشورا و شهادت ایشان و نتایج آن بررسی شده است و در این رهگذر، اوضاع سیاسی، اجتماعی، ‌اقتصادی و نظامی جامعه اسلامی در این دوران را تحلیل و ارزیابی کرده‌اند تا نشان دهند که جامعه اسلامی دورمانده از تربیت حقیقی اسلامی بعد از رحلت نبی اکرم(صلی‌الله علیه و آله) چه مسائل و مصائبی را برای میراث ارزشمند آن حضرت یعنی دین و آل‌طاهرش(علیه‌السلام) ایجاد کرد.

شهیدان جاوید و دوزخیان جاوید/ نوشته مرضیه محمدزاده/ انتشارات بصیرت/ 373 صفحه


بخش شهیدان جاوید:
این کتاب به بررسی شخصیت و نسب‌شناسی افرادی پرداخته که در قیام کربلا و راه یاری امام حسین(علیه‌السلام) به شهادت رسیدند. نویسنده اثر برای دستیابی به حقایق در این‌خصوص، به نقد علمی و تحقیق و پژوهش گسترده تاریخی و بررسی تطبیقی منابع مختلف و دست اول پرداخته و سعی کرده به سؤالاتی از‌این‌دست دربارة یاران وفادار امام حسین(علیه‌السلام) پاسخ دهد: یاران امام(علیه‌السلام) چه کسانی بودند و تعداد آن‌ها چند نفر بوده است؟ تبار، قبیله و زادگاهشان کجا بوده است؟ چه ویژگی‌ها و خصوصیاتی داشتند و چگونه انتخاب شدند؟ در چه زمانی به امام(علیه‌السلام) پیوستند و در نهضت شکوهمند امام(علیه‌السلام) چه جایگاهی داشتند؟ نحوه و زمان شهادت آنان چگونه بود؟ پاسخ به این پرسش‌ها از دیرباز تاکنون دغدغه محققان و تاریخ‌نویسان و عموم علاقه‌مندان به امام حسین(علیه‌السلام) بوده است.


بخش دوزخیان جاوید:
معرفی جبهه باطل در واقعة عاشورا، برای به دست‌ آوردن تحلیل جامعی از واقعه عاشورا و عبرت‌آموزی از سرنوشت ایشان ضروری است. در این پژوهش به ویژگی‌های قاتلان امام حسین(علیه‌السلام) از نظر تبار، قبیله، زادگاه، عاقبتشان و از همه‌ مهم‌تر دلایلی که باعث شد تا در جبهه باطل علیه حق چنین حضوری فعّال و محوری را داشته‌ باشند پرداخته شده. کتاب در دوازده بخش نظام یافته که عبارتند از: زندگی و سرانجام بنی‌امیه (ابوسفیان، معاویه و یزید)؛ والی کوفه، عبیدالله بن زیاد؛ امیر سپاه کوفه، عمربن سعد؛ فرماندهان سپاه اموی نظیر شبث‌بن ربعی، شمربن ذی‌الجوشن و...؛ فرماندهان طوایف و قبایل؛ قاتلان اصحاب و خاندان امام حسین (علیه السلام)؛ قاتلان امام حسین (علیه السلام)؛ کسانی که در صحنه کربلا به‌طور مستقیم با آن حضرت جنگیدند و یا ضربه‌ای وارد ساختند، اسبی بر پیکر امام تازاندند، یا دست به غارت خیمه‌ها زدند و حاملین سرهای شهدا.

چهار شنبه 8 مهر 1394برچسب:, :: 9:25 ::  نويسنده : مهناز کریم زاده

شما در این کتاب، یاد می گیرید، از چشم اندازی دور به مشاهدۀ ذهن تان بنشینید.
وقتی دست از اعتقاد به افکارتان بر می دارید، افکارتان تسلیم می شوند و ذهن تان به احساس آرامش و امنیت بیشتری دست می یابد. در بخش اول کتاب یاد می گیرید چه طور افکارتان را بشناسید و آن ها را مشاهده کنید و چگونه فکرتان را تغییر دهید.
در بخش دوم کتاب، به نقش و تأثیر این افکار در زندگیتان پی می برید. وقتی فریب افکارتان را نمی خورید و آن ها را به دقت شناسایی می کنید و می دانید که عملکردشان چیست و قرار است چه کار کنید، موفق می شوید که نفوذ آنها را در زندگی تان کاهش دهید.
در بخش سوم کتاب به این موضوع می پردازیم که چه طور می توانید یک فکر را مشاهده کنید، بدون این که درگیر محتوای آن شوید. این کتاب، روش های نوین و خلاقانه ای در اختیار شما قرار می دهد تا در طول سفر روزانۀ ذهن تان، شما را همراهی کند.
اگر موافقید، شروع کنید.

شنبه 14 شهريور 1394برچسب:, :: 9:19 ::  نويسنده : مهناز کریم زاده

مجموعه 32 جلدی «مدرسه‌ی پر ماجرا» نوشته «دن گاتمن» به زبانی ساده و شیرین نوشته شده است. این مجموعه منتخب شورای کتاب کودک با رتبه چهار ستاره شده است. 

دن گاتمن در این مجموعه به زبانی ساده و طنز آمیز، ماجراهایی که در مدرسه اتفاق افتاده را، بیان می‌کند. 

 

همه کتاب‌های این مجموعه از زبان «اِی.جـِی،AJ» روایت می‌شوند که یکی از بچه‌های بازیگوش مدرسه‌ «الّامنتری» است. گرچه اِی.جِی همه کتاب‌های مجموعه را با جمله «اسم من اِی.جِی است و از مدرسه متنفرم» شروع می‌کند؛ اما شادترین لحظات خود را در مدرسه می‌گذراند؛مدرسه‌ای که مدیرش «آقای کلاتز»، برای شادی دانش‌آموزان حاضر است، لباس بابانوئل بپوشد، اسکیت‌سواری کند و حتی از سقف آویزان شود! مستخدمش یعنی «خانم لازار» هم از دیوار راست بالا می‌رود و معلم هنرش با دستمال‌های کهنه برای خودش لباس می‌دوزد.

یک روز بچه های کلاس یک فکر تازه به ذهن‌شان می‌رسد: اجاره مدرسه برای یک شب و تبدیل کردن آن به یک مرکز بازی‌های کامپیوتری. اما پول اجاره مدرسه را از کجا تامین کنند؟

داستان واقعگرای «بهترین فکر دنیا» که جلد نخست این مجموعه است، با موضوع آموزش به وسیله بازی و درونمایه تربیتی، از داستان‌هایی است که به کتاب و کتابخوانی توجه ویژه‌ای دارد. مدیر مدرسه با یک روش خلاقانه اجاره یک شب مدرسه را خواندن یک میلیون صفحه کتاب توسط دانش‌آموزان تعیین می‌کند. داستان علاوه بر پرداختن به موضوع‌های مورد علاقه بچه ها مثل فوتبال، بازی‌های کامپیوتری و سر به سر گذاشتن معلم‌ها، رفتن به کتابخانه و آموختن از راه بازی را تشویق می‌کند. 

زبان داستان شادی آفرین و طنز است و با شوخی‌های کلامی بسیاری همراه است.  همچنین به سبب بیان شیوه‌های تدریس خلاق، خواندن آن برای مربیان تربیتی و آموزشی بسیار جذاب و مفید است.

چهار شنبه 11 شهريور 1394برچسب:, :: 9:55 ::  نويسنده : مهناز کریم زاده

سقراط فیلسوفی تمام‌عیار بود. او همین‌قدر می‌دانست که چیزی نمی‌داند. اما این هنر را هم داشت که به دیگران نشان دهد که آنان هم با همۀ باریک‌بینی و فضل و ادعایشان، چیزی نمی‌دانند.
سقراط با تکیه به فلسفه، همه‌چیز را زیر سؤال می‌برد؛ حتی خود آن فرض‌هایی را که پیش‌تر همه‌چیز را بر مبنای آن‌ها زیر سؤال برده بود! او مثل هر فیلسوف واقعی، با تکیه بر فلسفه به ما نشان می‌دهد که چگونه خودمان زیر پای خودمان را خالی کنیم و از پاسخ‌ها که حائل میان ما و امر رازآمیزند، گذر کنیم.
کتاب «پرسیدن مهم‌تر از پاسخ‌دادن است»، شما را به دنیای فلسفه دعوت می‌کند؛ البته به‌شیوۀ سقراط. با این شیوه شما از پاسخ‌هایتان به مسئله‌ها دست می‌کشید تا اینکه سرانجام بتوانید حکمتی را تجربه کنید که محصول ندانستن است.
بسیاری با این برداشتِ نادرست به فلسفه روی می‌آورند که فلسفه چیزی جز مجموعۀ دانش نیست. آنان بیش از اینکه خودشان مستقلاً بیندیشند، می‌خواهند اطلاعات جمع‌آوری کنند. اما در این کتاب عملاً نشان داده شده است که فلسفه مجموعه‌ای از اطلاعات نیست؛ بلکه پرسش‌گری و خردورزی است. فلسفه، ما را از اسارت پاسخ‌های حاضر و آماده رها کرده و برای خلق مفاهیم نو آماده‌مان می‌کند.

سه شنبه 3 شهريور 1394برچسب:, :: 13:54 ::  نويسنده : مهناز کریم زاده

1984، یکی از شاهکارهای مسلم ادبیات جهان است که تأثیر زیادی در فرهنگ عامه و رسانه‌ای جهان گذاشته است. این رمان اثر جورج اورول، داستان نویس، روزنامه‌نگار، منتقد ادبی و شاعر انگلیسی است.
جورج اورول این رمان را در سال 1948 نگاشت و جامعه‌ای را به تصویر کشید که در آن خصوصیاتی همچون تنفر از دشمن و عشق به برادر بزرگ (Big Brother،ناظر کبیر،رهبر حزب) تبلیغ می شود. در جامعه تصویر شده گناهکار به راحتی اعدام می‌شود و آزادی‌های فردی به‌شدت توسط قوانین پایمال می شوند. در این داستان مفاهیمی نظیر دوگانه باوری(Doublethink)به معنای پذیرش هم زمان دو عقیده متضاد، جرم فکری(Thoughtcrime) و زبان نوین(Newspeak) که در آن واژه ای برای بیان مطالبی که با آرمانهای حزب در تضاد هستند وجود ندارد، مطرح می‌شود.

 در این رمان جهان میان سه قدرت بزرگ به نامهای اوشنیا، اوراسیا و ایستاسیا (Oceania, Eurasia and Eastasia) تقسیم شده است. قهرمان داستان، شخصی به نام وینستون اسمیت است. داستان کتاب سه بخش عمده دارد. در بخش اول ما با شرایط جهان، اوشنیا(یا اقیانوسیه) و همینطور افکار اسمیت آشنا میشویم. بخش دوم به آشنایی اسمیت با جولیا، یکی دیگر از اعضای حزب و رابطۀ آنها میپردازد. بخش سوم که باقی ماجرا را روایت می کند.

 " 1984 ما را از خطری آگاه می کند که امروز تمام انسانها با آن روبرو هستند، خطر جامعه ای با آدم های ماشینی که کوچکترین نشانی از فردیت، عشق و افکار نقادانه در آنها باقی نمانده است؛ ولی به دلیل «دوگانه باوری» از وضعیت خود آگاه نیستند. چنین کتاب هایی هشدارهایی جدی و قدرتمند محسوب می شوند و چه تلخ خواهد بود که خواننده از سر خودبینی، کتاب 1984 را صرفا داستانی درباره خشونت استالینیستی ارزیابی کند و اشاره آن به جامعه امروزی ما را درنیابد."

اریش فروم

 1984 تاکنون به بیش از ۶۵ زبان مختلف ترجمه شده است و میلیون‌ها نسخه از آن به فروش رسیده است و در نتیجه آن، جورج اورول به جایگاه ممتازی در ادبیات جهان رسیده است.
سه شنبه 6 مرداد 1394برچسب:, :: 16:9 ::  نويسنده : مهناز کریم زاده

عشق و اراده  اثر برجسته‌ی رولو می(Rollo May)، یکی از پبشگامان روان‌شناسی وجودی(اگزیستانسیال)  آمریکاست. در این کتاب که به گفته رولو می  محصول 30 سال تأمل، تجربه و تخصص اوست، سرگذشت دو خصیصه بنیادی یعنی عشق و اراده را در جوامع انسانی از نگاه اسطوره‌ای تا مدرنیته در چشم‌اندازی وجودگرایانه رمزگشایی می‌کند.

دیباچه زیبای کتاب در ادامه آمده است:

"همه آنچه هست، دل‌انگیز است. آفتاب از فراز کوه سر بر می‌آورد و سبزی شگفت انگیز با پرمایگی وافرش از دره ژرف سرازیر می‌شود. گویی درختان در طول شب اندکی قد کشیده‌اند و علفزار با میلیون‌ها سوسن وحشی سیاه‌چشم از هم شکفته است.

این رفت و آمد بی‌پایان، بازگشت ابدی: روییدن، جفت گیری، مردن و دوباره روییدن را باز حس می‌کنم. و می‌دانم آدمیزاد هم بخشی از این رفت و بازگشت ابدی‌ست، بخشی از اندوهش و بخشی از آهنگش.
ولی شعور انسانِ جست‌و‌جوگر فرامی‌خوانَدش تا از این بازگشت ابدی برگذرَد. من نیز مانند دیگرانم جز آنکه جست‌وجویی متفاوت را برگزیده‌ام. همواره بر این اعتقاد بوده‌ام که باید در جست‌وجوی حقیقت درونی بود با این باور که میوه‌ی ارزش‌های آینده تنها زمانی قادر به رشد است که بذرش را تاریخ امروز ما افشانده باشد.
معتقدم به ویژه در این سده‌ی بیستمِ در حال گذار، زمانه‌ای که حاصل کامل شکست ارزش‌های درونی‌مان را به نظاره نشسته‌ایم، بسیار مهم است که به جست‌وجوی سرچشمه‌ی عشق و اراده برخیزیم."

کتاب عشق و اراده با ترجمه دکتر سپیده حبیب توسط انتشارات نشر دانژه چاپ و عرضه شده است.

سه شنبه 9 تير 1394برچسب:, :: 14:21 ::  نويسنده : مهناز کریم زاده

نام کتاب: سگ سالی
نویسنده: بلقیس سلیمانی
تعداد صفحه: ۱۲۲ صفحه
قیمت: ۷۰,۰۰۰ ریال
چاپ: یکم، تهران، ۱۳۹۲
ناشر: نشر زاوششابک: ۹۷۸۶۰۰۶۸۴۶۴۷۷

«سگ سالي» آخرين رمان بلقيس سليماني، روايتي است از وقايعي که در سال هاي دهه 60 تا 84 در يکي از استان هاي شرقي ايران براي يکي از طرفداران گروهکي سياسي رخ مي دهد. موضوع اين داستان واقعي بوده، اما پرداخت شخصيت ها و اتفاقات تخيلي است.

 

یک شنبه 20 ارديبهشت 1394برچسب:, :: 14:36 ::  نويسنده : مهناز کریم زاده

خواندن این کتاب مثل دیدن دو فیلم با یک بلیط است. عنوان کتاب اول «دروغ» و عنوان کتاب دوم «اراده آزاد» است. با توجه به موجز بودن این دو کتاب آقای خشایار دیهیمی مدیر مجموعه کتابهای «تجربه و هنر زندگی» تصمیم گرفته است تا این دو را در یک کتاب تحت عنوان دروغ/اراده آزاد منتشر کند.

کتاب اول در مورد دروغ است:

ما در کودکی با این آموزه بزرگ شدیم که «دروغگو دشمن خداست!» و اکنون در جامعه‌ای به بلوغ رسیده‌ایم که جای جای آن به دروغ آلوده است. متاسفانه در مورد آسیب شناسی و اذعان به اشاعه این فرهنگ زشت در جامعه باز هم صداقت نداریم و به خودمان دروغ می‌گوییم و یا حداکثر از واژه جدید الاختراع «خلاف گویی» استفاده می‌کنیم.

 ما دروغ را ریشه همه بدی‌ها می‌دانستیم، اما اکنون اگر در اطرافمان کمی دقیق شویم می‌بینیم که چطور این فاضلاب سمی‌زندگی ما و اطرافیان ما را آلوده کرده است. تا آنجا که توانایی یک فرد در دروغ گویی معیاری برای «زرنگی» او شده است و فرهنگ «زرنگ بازی» سالیان درازی است که با تغذیه از این فاضلاب سمی سر برآورده و در جامعه ریشه دوانده است.

در این کتاب سم هریس دانشمند عصب شناس از دانشگاه کالیفورنیا به واکاوی دروغ می‌پردازد. اینکه دروغ چیست؟ آیا هر فریبی دروغ است؟ صداقت چیست؟ دروغ بزرگ و کوچک یعنی چه؟ دروغ مصلحت آمیز یعنی چه؟ تاثیر دروغ در اعتماد چیست؟ رابطه تحسین و دروغ چیست؟ راز و دروغ چگونه ممکن است با هم مرتبط شوند؟ در موارد افراطی و حاد تکلیف دروغ چه می‌شود؟ دروغگو چطور حساب دروغ های خود را نگه می‌دارد! فواید یک‌رویی چیست؟ تاثیر دروغ های بزرگ در جامعه چیست؟

اگر تصمیم بگیریم دیگر هرگز دروغ نگوییم در روابط مان چه تغییراتی به وجود می‌آید؟ کدام حقایق ناگهان در زندگی مان جلوی چشم ظاهر می‌شوند؟ بعد از آن چه جور آدمی می‌شویم؟ و چقدر بر اطرافیانمان تاثیر می‌گذاریم؟ به گمانم تلاش برای یافتن پاسخ این پرسشها به زحمتش می‌ارزد.

اما کتاب دوم در مورد اراده‌ی آزاد است:

آیا اراده‌ی آزاد وجود دارد؟ آگاهی و ناخودآگاه چیست؟ آیا اراده از آگاهی برمی‌خیزد یا اینکه در دل ناخودآگاه جای دارد؟ آنچه در کودکی گذشته است چه تاثیری بر اراده فرد در آینده دارد؟ آیا با اسکن وضعیت نورون های مغز می‌شود اراده فرد را قبل از آنکه خود فرد از آن آگاه شود تشخیص داد؟ و پرسشهای جالب دیگری که سم هریس از دیدگاه دانش عصب شناسی نوین سعی در واکاوی آنها دارد و خواندن آن تاثیر به سزایی در خودشناسی خودمان خواهد داشت.

یک شنبه 13 ارديبهشت 1394برچسب:, :: 16:29 ::  نويسنده : مهناز کریم زاده

«اصلا مهم که نیست»

مجموعه‌ی شعر جدید علیرضا بهرامی شامل گزیده‌ای از شعرهای پس از سال 88 در مجموعه‌ای با نام «اصلا مهم که نیست» عرضه شد.

در این مجموعه بیش از 60 شعر سپید با حال و هوای عاشقانه و اجتماعی منتشر شده است.

همچنین به گفته‌ی شاعر، این مجموعه‌ی ‌شعر تعدادی شعر نیمایی را با رویکردهای جدید در فصلی با عنوان «صدای باستانی سکوت» در برگرفته است.

«اصلا مهم که نیست» در 88 صفحه با قیمت 4000 تومان از سوی نشر آموت به چاپ رسیده است.

پنج شنبه 3 ارديبهشت 1394برچسب:, :: 16:17 ::  نويسنده : مهناز کریم زاده

«درد شدید زیبایی»

«درد شدید زیبایی» سومین مجموعه شعر زری شاه‌حسینی، شاعر و معلم شهرستان برازجان، توسط موسسه انتشاراتی بوتیمار منتشر شده است.

«آخرین بار»، «شعر بعد از مرگ»، «انگشت‌های ریخته»، «بدون بی حسی موضعی»، «برازجون»، «دره گریه»، «نقطه عطف»، «با من حرف بزن»، «محدوده مذکر»، «خوشبختی اضافی»، «دولفین تپل» و «این همه فرهنگ» نام برخی عناوین شعرهای مندرج در این کتاب است.

«درد شدید زیبایی» سروده زری شاه‌حسینی با شمارگان هزار نسخه، 47 صفحه و بهای دو هزار و 900 تومان از سوی موسسه انتشاراتی بوتیمار روانه بازار شده است.

یک شنبه 30 فروردين 1394برچسب:, :: 18:6 ::  نويسنده : مهناز کریم زاده

«هیچ چیز مثل مرگ تازه نیست»

مجموعه شعر جدید گروس عبدالملکیان همراه با تصاویری از عکاسانی چون عباس کیارستمی منتشر شد.

این مجموعه شعر، پنجمین کتاب گروس عبدالمکیان است که با عنوان «هیچ چیز مثل مرگ تازه نیست» توسط نشر زاوش به چاپ رسیده است.

این مجموعه به همراه تصاویری از آثار 36 عکاس شناخته شده کشورمان تدوین شده و 50 قطعه شعر سپید را از عبدالملکیان در بر می‌گیرد. به این ترتیب 50 تصویر از 36 عکاس مذکور در 110 صفحه، شعرهای این کتاب را همراهی می‌کنند.

در این مجموعه که با چیدمان یک به ‌یک شعر و عکس طراحی شده است، عکس‌های گرفته شده توسط عکاسانی چون عباس کیارستمی، افشین شاهرودی، مهران مهاجر، سیف‌الله صمدیان، رومین محتشم و  درج شده است. انتخاب عکس‌های کتاب به عهده نازنین طباطبایی انجام گرفته است.

یک شنبه 21 ارديبهشت 1393برچسب:, :: 17:59 ::  نويسنده : مهناز کریم زاده

استخوان های خوک و دست جذامی

داستانی در مورد ساکنان یک برج و دغدغه های آنها در زندگی؛این رمان دارای ۵ بخش است که هر بخش آن با شخصیتی(یکی از ساکنان) آغاز می شود که در واقع نویسنده با گفتار این شخصیت، خط و محور عقیده را در داستان و نگرش دیگر شخصیت های داستان ترسیم می کند.

و اما زیباترین ضربه این داستان از نظر من، نام این رمان است که در اواسط داستان علت نام گذاری آن را می فهمیم، آنجا که در داستان از رادیو این کلام  امام علی(ع) پخش می شود.و در وصف دنیا فرمود:به خدا سوگند که دنیای شما در نزد من پست تر و حقیر تر است از استخوان خوکی در دست جذامی.

این رمان کم حجم و در عین حال پر محتوا نوشته مصطفی مستور است که بیشتر با ترجمه هایش شناخته می شود.

رمان، برگزیده جایزه ادبی اصفهان به عنوان بهترین رمان سال ۱۳۸۳ است.

یک شنبه 13 بهمن 1392برچسب:, :: 14:28 ::  نويسنده : مهناز کریم زاده

(Gascogne) داستان سه‌ تفنگدار بر زندگی جوانی دور می‌زند به نام دارتانیان(D’Artagnan) که روزی با سه‌سکه پول از زادگاه خود گاسکونی به پاریس می‌آید و بین سالهای 1625 تا 1665 میلادی، یعنی مدت چهل سال، به مقام والای یک کنت می‌رسد و فرمانده تفنگداران و مارشال فرانسه می‌شود.

 



ادامه مطلب ...
پنج شنبه 10 بهمن 1392برچسب:, :: 15:10 ::  نويسنده : مهناز کریم زاده

 

فکر کنید و ثروتمند شوید (نوشته ناپلئون هیل)

اسم این کتاب هم کاملا برانگیزاننده است و می تواند محرک قوی برای خواندنش باشد. اینکه چطور با اندیشیدن بتوانیم ثروتمند شویم. این کتاب درباره دستاوردهای شخصی میلیاردر اسکاتلندی – آمریکایی، اندرو کارنیج و تجربه های شخصی وی است. در واقع همه مطالب کتاب الهام گرفته از زندگی کارنیج است و حداقل نشان می دهد برای نویسنده این تجربیات جواب داده چون از کتابش 30 میلیون نسخه به فروش رفته است.

پنج شنبه 26 دی 1392برچسب:, :: 8:12 ::  نويسنده : مهناز کریم زاده

 اثری است که محسن حدادی آن را از توصیه های رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره کتاب و کتابخوانی تنظیم کرده است. این کتاب با استقبال فراوان مخاطبان مواجه شده است.



ادامه مطلب ...
دو شنبه 16 دی 1392برچسب:, :: 11:42 ::  نويسنده : مهناز کریم زاده

شازده کوچولو آنتوان دو سن اگزوپری

ترجمه : احمد شاملو

نشر : نگاه

درجه کیفی :الف

این داستان از معروف‌ترین داستان‌های کودکان و سومین داستان پرفروش قرن بیستم در جهان است. در این داستان اگزوپری به شیوه‌ای سورئالیستی و به بیان فلسفه خود از دوست داشتن و عشق و هستی می‌پردازد.



ادامه مطلب ...

صفحه قبل 1 2 صفحه بعد

درباره کتابخانه

کتابخانه عمومی حکیم هیدجی تحت نظر نهاد کتابخانه های عمومی کشور در سال 1375 و باهدف اطلاع رسانی به عموم مخاطبین شروع به کار کرده است. تلفن: 02435752101 آدرس: خیابان امام خمینی - خیابان ملت- کتابخانه عمومی حکیم هیدجی کدپستی: 43876-45731
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان کتاب خانه ی عمومی حکیم هیدجی و آدرس khakim.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 3
بازدید هفته : 23
بازدید ماه : 374
بازدید کل : 96850
تعداد مطالب : 256
تعداد نظرات : 17
تعداد آنلاین : 1